NL EN
Identiteit / Campagne / Drukwerk / Website

Lekker Bezig Leiden

Een Leidse corona-campagne met een tikkeltje humor.

arrow icon Alle projecten Identiteit / Campagne / Drukwerk / Website

Jong zijn in deze corona-tijd is niet makkelijk. Maar om nu altijd maar met dat opgeheven vingertje te wijzen is ook niks… Voor Gemeente Leiden en Leiden Marketing maakten wij samen GH+O Communicatie de corona-campagne Lekker Bezig Leiden. Hierin bedanken we de Leidse jongeren voor alle kleine en grote dingen die ze doen en laten voor corona. Want als we zien wat ze wél doen, dan is Leiden best wel lekker bezig. 

Jongerencampagne

Met alle cijfers, persconferenties en aanhoudende maatregelen ontstond er ook in Leiden een grote behoefte aan een corona-campagne die zich richt op jongeren. De vraag werd neergelegd om een campagne te ontwikkelen die de jongeren op een positieve en begripvolle benaderd om bewustwording te creëren en aan te zetten tot gedragsverandering. Deze groep (een diverse groep in de leeftijd 14 – 34 jaar) beweegt zich natuurlijk op verschillende plekken door de stad en begeeft zich ook veel online. Voor deze mooie uitdaging hebben we GH+O Communicatie betrokken ter ondersteuning in strategie en concept, om hun expertise in jongerencampagnes en online inzet te kunnen gebruiken. In het voortraject zijn een aantal strategische vertrekpunten gedefinieerd waaruit het definitieve concept is ontwikkeld. Belangrijke vertrekpunten van de campagne is dat het aan moet sluiten op de leefwereld van jongeren en dat we hen zelf een stem willen geven. Daarom is het concept en ontwerp voor de lancering van de corona-campagne goed getoetst bij een diverse groep jongeren. Na een korte en intensieve ontwikkel-periode hebben we pal voor de kerstvakantie de campagne met plezier gelanceerd.  

Absurdistische fotografie en een tikkeltje humor

De campagne Lekker Bezig Leiden is gebaseerd op het gedachtegoed om op te houden met het constant te bekritiseren van jongeren. Jong zijn in deze tijd is namelijk echt niet makkelijk, en al die negativiteit werkt maar averechts. Dus we willen goed gedrag complimenteren. Hen bedanken voor die geskipte borrel, dat liefdesleven op een laag pitje en die eenzame uurtjes op je kleine studentenkamertje. Want als we zien wat jongeren allemaal wél doen, dan is Leiden eigenlijk best wel lekker bezig. Door licht absurdistische fotografie en video te gebruiken brengen we wat humor in deze absurd humorloze periode. Daar zijn we allemaal namelijk wel een beetje aan toe. De campagne ging van start met een teaser in het straatbeeld van de stad. Tien ‘Goede voorBeeldjes’ werden geplaatst op verschillende locaties. Hier stonden 3D geprint beeldjes van jongeren op een sokkel met teksten zoals ‘Tijn studeerde hier op afstand’ en ‘Sanne ging hier niet naar haar boksles’. Een eerbetoon aan de jongeren met hun goede gedrag, want helden verdienen een standbeeld. Enkele dagen later ging de campagne echt van start. We lanceerden vijf foto’s en gerelateerde video’s met humoristische situaties. De campagne vindt veelal online plaats, waarin we ook gericht adverteren om zoveel mogelijk Leidse jongeren in deze doelgroep te bereiken. In het straatbeeld zorgen we voor zichtbaarheid op abricars en MUPI’s. Momenteel werken we aan het vervolg van de corona-campagne waarin we niet alleen voor bewustwording bij de jongeren gaan, maar hun goede gedrag ook actief willen activeren en stimuleren.

Fotografie en video door Matthijs Immink

City marketing, lekker bezig leiden, leiden marketing, city branding, corona campagne, corona branding, campagne, grafisch ontwerp, grafisch ontwerp leiden, campaign design, graphic design leiden, graphic design, city branding design, city branding, leiden, social campagne, poster campagne, corona ontwerp
City marketing, lekker bezig leiden, leiden marketing, city branding, corona campagne, corona branding, campagne, grafisch ontwerp, grafisch ontwerp leiden, campaign design, graphic design leiden, graphic design, city branding design, city branding, leiden, social campagne, poster campagne, corona ontwerp
City marketing, lekker bezig leiden, leiden marketing, city branding, corona campagne, corona branding, campagne, grafisch ontwerp, grafisch ontwerp leiden, campaign design, graphic design leiden, graphic design, city branding design, city branding, leiden, social campagne, poster campagne, corona ontwerp

Op zoek naar frisse ideeën?

Grafisch ontwerp leiden, grafisch ontwerp, kordaat, studio kordaat, leiden, grafisch ontwerper, grafische vormgeving, graphic design, vormgeving, Eric van der Zwet

Bel Eric +31 (0)6 1541 11 59 of stuur een mail.

Volgend project

Webdesign / Iconografie

Okku

Pakkende website voor een IoT startup.

arrow icon Alle projecten Webdesign / Iconografie